Εντευκτήριο, τχ. 104, Ιανουάριος-Μάρτιος 2014 -Κυκλοφόρησε

entefktirio_jan-mar14Ιανουάριος-Μάρτιος 2014, 176 σελ., τιμή 10,00 ευρώ

Ελληνική και ξένη ποίηση και πεζογραφία, δοκίμια, άρθρα, κριτικές και παρουσιάσεις βιβλίων, φωτογραφικό ένθετο.

ΠΟΙΗΣΗ-ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ

Ποίηση της Αντιγόνης Κατσαδήμα, που δεν έχει εκδώσει ακόμη βιβλίο, ποίηση κοφτή, ασθματική και με ωραίους νοηματικούς διασκελισμούς, “ανοίγει” το νέο τεύχος του «Εντευκτηρίου», συνεχίζοντας την πρακτική που εγκαινιάστηκε στο προηγούμενο τεύχος, να προτάσσεται ποίηση ανέκδοτων ή ακόμα και πρωτοεμφανιζόμενων δημιουργών.

 Δημοσιεύονται ακόμη ποιήματα της (βραβευμένης με Νομπέλ Λογοτεχνίας) Βισουάβα Σιμπόρσκα (απόδοση: Βασίλης Καραβίτης), και των Μάνου Ελευθερίου, Παυλίνας Μάρβιν, Χρήστου Σιορίκη, Λευτέρη Βασιλόπουλου, Γιώργου Λίλλη, Πιερλουίτζι Καπέλο (μετάφραση: Μαρία Φραγκούλη), Βαγγέλη Χρόνη, Αχιλλέα Κατσαρού, Γιόαχιμ Σαρτόριους (παρουσίαση-μετάφραση: Σπύρος Μοσκόβου), Πέτρου Γκολίτση, Αλέξιου Μάινα, Χρίστου Γ. Παπαδόπουλου, Παναγιώτη Βούζη.

Στο ίδιο τεύχος, η Ζντράβκα Μιχάιλοβα παρουσιάζει τον Βούλγαρο πεζογράφο Τόντορ Τόντοροβ και μεταφράζει τρία διηγήματά του.

entefktirio-picsJune13.6Aκόμη, πεζά των Χαρούκι Μουρακάμι (μετάφραση: Γιάννης Θεοδοσίου), Κωνσταντίνου Τζαμιώτη, Στάθη Κοψαχείλη, Γέλενας Λένγκολντ (μετάφραση: Ισμήνη Ραντούλοβιτς), Θάνου Σταθόπουλου, Άκη Παπαντώνη, Αντώνη Νικολή, Γιώργου Κιζλάρη.

Την ενότητα της λογοτεχνίας στο τεύχος αυτό, όπως και το εξώφυλλό του, κοσμούν έργα του Ντίνου Πετράτου, για τη δουλειά του οποίου ο Γιάννης Βαρβέρης είχε γράψει: «Οι αρχαιοπρεπείς κεφαλές του Ντίνου Πετράτου διαθέτουν το ψύχος του ακινητοποιημένου ιστορικού χρόνου. Πρόκειται για ένα ψύχος νομιζόμενο, αφού με την αισθητική και την αυστηρότητά του διεμβολίζει το παχύρρευστο σήμερα και του διδάσκει τη ραδινότητα των αρχαίων μορφών.

Η ηθελημένα “καταθλιπτική” αυτή εξεικόνιση θερμαίνεται όμως από άνθη που κοσμούν, αρωματίζουν και μετατρέπουν τη μορφή αυτή σε πρόσωπα έτοιμα για πάθος και για κάθε είδους γόνιμη αίρεση.»

Στην υπόλοιπη ύλη του τεύχους: η Βάνα Χαραλαμπίδου δημοσιεύει ένα σημερινό, εφιαλτικό πορτραίτο της Ινδίας· ο Αριστοτέλης Σαΐνης γράφει για το βιβλίο του Αχιλλέα Κυριακίδη «360»· η Νατάσα Γουίμερ, που με τις μεταφράσεις της έργων του Ρ. Μπολάνιο τον σύστησε στο αγγλόφωνο αναγνωστικό κοινό, μιλάει για τις ιδιαιτερότητες και τις δυσκολίες τού να μεταφράζεις Μπολάνιο· ο Θωμάς Λιναράς γράφει για τον Βάλτερ Μπένγιαμιν και η Αρχοντούλα Διαβάτη για την πρόωρα χαμένη φωτογράφο Κατερίνα Νούκα· η Ζωή Βερβεροπούλου κρίνει παραστάσεις των πρόσφατων «Θεατρικών Συναντήσεων Καλαμαριάς».

ΚΡΙΤΙΚΗ – ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ – ZΩΓΡΑΦΙΚΗ Tις βιβλιοκρισίες του τεύχους υπογράφουν οι: Βαγγέλης Χατζηβασιλείου, Δημήτρης Δασκαλόπουλος, Γιώργος Σκαμπαρδώνης, Γιώργος Συμπάρδης, Λίνα Πανταλέων, Άννα Κουστινούδη, Κώστας Μαρίνος, Βασίλης Βασιλειάδης, Βάνα Χαραλαμπίδου, Μαρία Λιλιμπάκη-Σπυροπούλου, Κωνσταντίνος Παπαχαράλαμπος, Ν. Δ. Βαρμάζης Καίτη Dormfuller-Καρπούζα (για βιβλία των Αντώνη Φωστιέρη, Αλέξανδρου Ίσαρη, Γιώργου Χουλιάρα, Ντίνας Καραβίτη, Κατερίνας Σχινά, Κώστα Μαυρουδή, Αντώνη Μπουλούτζα, Κέλλυς Πάλλα, Σάιμον Σίμπαγκ Μοντεφιόρε, Στέλλας Γεωργιάδου, Γλυκερίας Μπασδέκη, Γιώργου Ρωμανού και Ιωάννας Οικονόμου-Αγοραστού)· ακόμη, ο Βασίλης Αμανατίδης γράφει για ποιητικά βιβλία της Όλγας Παπακώστα, του George Le Nonce και του Γιώργου Πρεβεδουράκη, ενώ ο Γιώργος Κορδομενίδης στη στήλη «Βιβλία στο κομοδίνο» σχολιάζει πρόσφατες εκδόσεις.

Η Camera Obscura, το ειδικό τετράχρωμο ένθετο 16 σελίδων για την καλλιτεχνική φωτογραφία, παρουσιάζει έργα της Κατερίνας Νούκα, υπό τον γενικό τίτλο «Αδιόρατα σταυροδρόμια», για τα οποία γράφει, μεταξύ άλλων, ο Ηρακλής Παπαϊωάννου: «[…] Η διαπραγμάτευση του εσωτερικού χώρου καλεί εδώ τα πράγματα, στη λιγοστή ώρα της μέρας που το φως από το παράθυρο της κουζίνας πλάθει τη μικρή αυτή δραματική σκηνή, να μετεωριστούν στην κόψη ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι, χαρίζοντας στις φωτογραφίες μια διάσταση υπόγεια αυτοβιογραφική και ευρύτερα υπαρξιακή. Ως μικροτοπία αναδύονται τελικά από μια περιοχή που η Κατερίνα γνώρισε καλά: τη σπουδή στην ταπεινότητα και την άσκηση στο ελάχιστο [...]».

favicon

Comments Off

Filed under media, περιοδικά